søndag den 31. august 2014

Cæsar-kage


Cæsar indtog Statsskolen, da der i fredags skulle fejres fødselsdag. Flere dage havde jeg brugt på at udtænke det perfekte udtryk til en kage under temaet, Cæsar. Skulpturfølelsen, når man ser på kagen, føler jeg alligevel, er kommet godt igennem.

Hvert år er der kagekonkurrence til fejringen af gymnasiets fødselsdag og dette år kunne man vinde en "oSSSkar" for den kage, som havde den bedste smag og så flottest ud. Tænk engang... Jeg vandt for denne kage og tog min klasse med i sejren. Skøntskønt. Nå, slut med sniksnakken om denne herlige kage, som jeg stadig kigger på med fryd.

Kagen består af 2 lagkager, som hver indeholder nogle dejlige luftige lagkagebunde og faktisk blot er min favoritlagkage bestående af chokolade- og hindbærmousse, opsmurt med vaniljesmørcreme præcis efter opskriften på denne fødselsdagslagkage.

Hovedet er lavet af RKT-dej, som er en "modellerbar" masse, som kan bruges til at forme alverdens ting.

Nogle dage i forvejen, lavede jeg en masse hjemmelavet fondant, som jeg nu føler er på tide, at jeg deler med verden. :-)


Hjemmelavet fondant : MMF aka. Marshmallow fondant

Ingredienser:

15 Marshmallows (hamallows fra netto kan sagtens bruges)

2 spsk. rapsolie (oliven kan ikke bruges)

4 spsk. vand

ca. 500 g. flormelis


Fremgangsmåde:

1. Marshmallows, vand og olie smeltes over vandbad. (som alternativ kan dette også gøres i mikrobølgeovnen) (Det er også her, du skal tilføje farve, hvis ikke du vil enden med en hvid fondant)

2. Flormelis tilføjes lidt efter lidt, husk altid, at det er bedre at komme for lidt i, end for meget. Da du under udrulningen kommer til at tilføje mere for, at det ikke klistre. 

3. Ælt det godt sammen, til det klistrer en lille smule og kom det så i en meget tætlukket pose i min. 1 døgn. Dette er meget vigtigt, for fondanten bliver tør og stivner, når den får for meget luft.

4. Nu har du en færdig fondant masse. Er det tilfældet, at den er hvid, kan du indfarve den med lige den pastafarve du ønsker.

Kan opbevares lang tid, hvis den er ordentlig lukket. 


God bagelyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar